DET HVITE TOGET -
solo exhibition and art event at Kunstgarasjen Bergen 2019

Kunstkritikk av Renate Handal, Bergens Tidende 21.januar 2019 - 
Denne utstillingen viser hvorfor flyktninger angår oss alle
Hva får du når du legger sammen en gassmaske, en hjelm, tre sekker med ulltepper og 30 feltsenger?
Allerede på vei til Kunstgarasjen får publikum et møte med kunsten gjennom store vindusprojeksjoner. Videoinstallasjonen på vinduene vil fremtrede gradvis etterhvert som mørket faller på og vises hele natten.  Her tar Taranger utgangspunkt i stedets karakter og omgivelser. Kunstgarasjens store vindusflater mot byen, omgivelsene med søppelstasjon, gravplass, landingsplattform for helikopter, sykehus, tog/bybanestasjoner m.m. reflekteres i utstillingens visuelle karakter.I tillegg til stedets karakter er det Susan Sontags bok ´Å betrakte andres lidelse´ som danner bakgrunn for prosjektet, som videre førte Taranger til Kaja Schjerven Mollerins bok – ´I denne verden´- en bok om Susan Sontags tenkning rundt forholdet mellom estetikk og etikk. Det er også en bok om hvordan moralspørsmål, for oss alle, er innvevd i hverdagslivet, om hva vi tillegger verdi, om den dype erkjennelsesprosessen det er å vite hva man føler, forstå hvor man ser fra, for å kunne åpne seg for verden.» - Denne erkjennelsesprosessen er prosjektets kjerne.
 
Taranger retter videre blikket mot vår felles historie, dagens situasjon og framtid,- spesielt i Europa, og stiller spørsmål om ansvar for våre medmennesker. Hvem tar ansvar? Angår det oss? 
Videoverket DET HVITE TOGET, refereres til De Hvite Bussene, - krig og flyktningestrømmer. Menneskers rett til å si sin mening er truet. Menneskers rett til å ha et trygt hjem, et sted å bo. Menneskers rett til å reise fritt. 
Det andre videoverket, ARTIKKEL 19, reflekterer både protest og overvåkning. Installasjonen med 30 feltsenger komplementerer videoverkene og bygger oppunder mulige situasjoner for krisehjelp; - de gir et fysisk hvilested som indikerer både omsorg , hjelp og håp... Antallet senger refererer Menneskerettighetserklæringens 30 punkt. 
INSTALLASONEN består av 2 videoverk, 30 feltsenger, liggeunderlag, sekker med ulltepper, et stort filtkors med landingsmerke , vintage hjelm fra sivilforsvaret og gassmaske. I tillegg vises print på aluminium. 
I åpningstiden vises det ene videoverket " Artikkel 19" som dobbelprojeksjon på en vegg, en del av den store installasjonen inne i gallerirommet. Etter mørkets frembrudd kan du også se videoverket " Det Hvite Toget " som projiseres på Kunstgarasjens vinduer.  

FAGLIG KUNSTEVENT 31.01.2019 Kunstneren Bjørg Taranger og psykiater Camilla Jebsen samtalte om flere aspekt ved prosjektets 3 visuelle hovedelementer. Kunstrommet og utstillingens visuelle og fysiske karakter ble brukt som et performativt materiale og instrument for samtalen. Toget på vinduet, helikopteret over menneskemengden og korsformen på gulvet,- omringet av feltsengene. Eventet startet med 15 min stillhet der publikum på oppfordring benyttet feltsenger og tepper i installasjonen. Bare lyden fra den ene videoen brøt inn med jevne mellomrom. Samtalen ble formidlet fra senter i det svarte korset og omhandlet spesielt flyktningens situasjon i Europa i dag, - deres traumer og helingsprosessen som trengs i ettertid. Historisk kunnskap ble nevnt som en viktig faktor for samtidens og fremtidens generasjoner, og bruken av kunst, som et etisk og estetisk materiale og instrument, i formidlingen av medmenneskelige verdier.
The exhibition is supported by Bergen City Council, BEK and Hordaland Sivil Defense

The exhibition is supported by Bergen City Council, BEK and Hordaland Sivil Defense